Thursday 7 July 2011

TASNEEM dan AIR TERJUN

Seorang gadis bernama Tasneem sedang mandi di air terjun?
Oh bukan....
Ini bukan cerita Tasneem sedang mandi di air terjun.
Tetapi cerita mengenai aku dan AIR TERJUN, aku menemui...
kedamaian,
keindahan,
kepuasan,
jernih....
dingin...
segar...
syiooooknyaaaa....
geram macam nak hirup-hirup jer airnya....



Photoes by Nabila

Ketika melihat gambar-gambar di atas... aku terfikir....
apakah ada cerita mengenai air terjun di dalam al-Quran?
Ada.... iaitu TASNEEM [Muthoffifeen : 27]
Ia bermaksud AIR TERJUN di syurga....
Tapi apakah benar yang dimaksudkan dengan Tasneem adalah air terjun?
Atau bermaksud air yang paling tinggi dalam urutan air lainnya?
Wallahua'lam... aku belum selesai mencari maklumat....
Sekiranya pembaca ada maklumat mengenainya mohon ditulis komennya ya....

السؤال
ما معنى كلمة تسنيم؟

الإجابــة
الحمد لله والصلاة والسلام على رسول الله وعلى آله وصحبه، أما بعـد:

فأصل التسنيم في اللغة: الارتفاع والعلو... ومنه سنام البعير لعلوه من بدنه، وكذلك تسنيم القبور أي رفعها قدر شبر... وقد فسر أهل العلم قول الله تعالى: وَمِزَاجُهُ مِن تَسْنِيمٍ {المطففين:27}، بقولهم: ومزاج ذلك الرحيق شراب ينصب عليهم من علو، وهو أشرف شراب في الجنة.

والله أعلم.

http://www.islamweb.net/fatwa/index.php?page=showfatwa&Option=FatwaId&Id=106249

Pilih pernyataan yang benar mengenai gambar di atas

a) Mak cik sedang mengajar cara mengambil gambar yang betul
b) Tanpa memakai kasut dapat menghasilkan gambar yang baik
c) Gelagat perempuan apabila melihat lelaki sedang mandi
d) Rumput di dalam gambar di atas berwarna hijau
Blog This!

0 comments:

Blog Archive

Popular Posts

daftar isi

Loading...

Hamster

Sepasang Ikan Hijau

Aku meminta kepada Tuhan setangkai bunga, segar, Diberi kaktus berduri. Aku minta kupu-kupu diberinya-Nya ulat berbulu. Aku sedih dan kecewa. Namun kemudian, kaktus itu berbunga indah sekali dan ulat itu pun menjadi kupu-kupu yang sangat cantik. Itulah jalan Tuhan, indah pada masaNYA! Tuhan tidak memberi apa yang kita harapkan. Tapi Dia memberi apa yang kita perlukan. Kadang kala kita sedih, kecewa dan terluka. Tapi jauh di atas segalanya Dia sedang mengatur yang terbaik dalam kehidupan kita.

RATE MY BLOG

ASK ME

chat zone


Click... if U like...

FEEDJIT Live Traffic Feed

Telinga Berpahala