Monday 23 January 2012

KAHWIN USIA MUDA

Mohon respon dari yang arif jika saya ada kesilapan dalam membimbing.....




Soalan yang saya terima ;

assalamualaikum.. abi 
abi sehat?? umi sehat?? razin n afif?? 
heheh,,saya sekarg kat mesir ,amek medik ,,doakan saya..
abiii..hrmm skrg ni kwan2 saya ashek post hadis nih..
xtahu lah hadis ni sahih ke x..saya dah try google n ckp yg hadis ni dhaif tp saya still nak kepastian..
nak tanya abi pasl hadis ni..

Rasulullah bersabda : " Barang siapa diantara remaja berkahwin dalam usia muda, maka menangis lah syaitan. Dan ia (syaitan) mengeluh : Aduh celaka aku, agamanya telah terpelihara dari godaanku. " - HR . Ibnu 'Addi -

sahih ke dhaif?? dan kalu dhaif,,hukum beramal dgnnya camne??
boleh ke kita sebar2 kan?? boleh ke jdik hujjaH..
hehe,.bnyk lak tanye,,syukran abi.. 



Jawaban saya;

wa'alaikumussalam...

abi chat... kami chat...
moga Intan (bukan nama sebenar) selamat di rantauan dan berjaya sentiasa...

beramallah sepenuhnya.... tidak sebahagian-sebahagian....

beramal dgn hadis dhaif yg tiada kaitan dgn soal akidah adalah diharuskan....

juga diharuskan jika berkaitan kelebihan2 atau fadhilat2.... mcm kelebihan nikah usia muda.... kelebihan membaca Yasiin setiap malam... dsb.





hadis tu kalau nak diamalkan kena ambil kira hadis2 yg lainnya juga...
byk hadis2 ttg khwin ni... tujuan nikah... kewajipan & tggjwb....

kalau kwn usia muda tetapi belum bersedia utk pikul kewajipannya maka itu dikira beramal sebahagian hadis dan menepikan hadis yg lain....

kawin tu sendiri hukum asalnya sunat.... maka hadis kawin muda tu bukanlah wajib.... yg pasti kalau kawin itu jalan akhir menyelamatkan kehormatan maka wajib kawin....

tapi yg pasti adalah meninggalkan maksiat itu wajib... maka meninggalkan couple ala kafir adalah wajib....

mana yg perlu diutamakan? mengamalkan yg sunat mcm hadis yg Intan ckp tu... atau menjauhi maksiat yang wajib tu....?

Pilih couple mana yg kita nak amalkan? couple islam dgn pernikahan atau couple kafir dgn zina atau hampiri zina....?

PILIH SATU DI ANTARA DUA.... 

kalau sukar buat pilihan yg mana di antara dua.... maka jangan pilih kedua-duanya.... iaitu jgn pilih 'couple'

pilihlah single buat masa ini krn byk komitment yg perlu dipenuhi yg mana keadaan single itu lebih memudahkan sesetengah org....

manakala couple itu adalah fitrah yg akan dtg dgn sendirinya atas ketentuan tuhan....

apa yg pasti.... serahlah urusan couple kpd tuhan.... dan yakin dgnNya...

dan yg lebih pasti.... setelah menyerah 'si polan' itu kpd Allah... maka kita akan lebih tenang... kalau ada org lain sambar pun.... xpe sbb kita dah serah kat tuhan dan kita yakin tuhan tahu yg terbaik utk kita dan yg tak baik utk kita....

waAllahu a'lam...

wassalam.
Blog This!

0 comments:

Blog Archive

Popular Posts

daftar isi

Loading...

Hamster

Sepasang Ikan Hijau

Aku meminta kepada Tuhan setangkai bunga, segar, Diberi kaktus berduri. Aku minta kupu-kupu diberinya-Nya ulat berbulu. Aku sedih dan kecewa. Namun kemudian, kaktus itu berbunga indah sekali dan ulat itu pun menjadi kupu-kupu yang sangat cantik. Itulah jalan Tuhan, indah pada masaNYA! Tuhan tidak memberi apa yang kita harapkan. Tapi Dia memberi apa yang kita perlukan. Kadang kala kita sedih, kecewa dan terluka. Tapi jauh di atas segalanya Dia sedang mengatur yang terbaik dalam kehidupan kita.

RATE MY BLOG

ASK ME

chat zone


Click... if U like...

FEEDJIT Live Traffic Feed

Telinga Berpahala