Thursday 18 July 2013

SAMALAH KITA TUAN

Pada suatu hari, terjadilah sebuah cerita yang memang tak masuk akal.... tetapi moral cerita memang menguji akal, itupun jika pembacanya berakal.....

Tersebutlah al-kisah seekor lembu dikurniakan kelebihan untuk mampu berbicara dengan tuan pengembalanya....

Kisah ini kalau nak diberi judul bolehlah dikira sebagai "Kisah Lembu Dan Tuannya"

LEMBU : Aku makan rumput. Tuan makan apa?

LELAKI : Aku makan nasi. Makanan kita tidak sama.

LEMBU : Tuan tidur di mana?

LELAKI : Aku tidur atas katil. Engkau tidur dalam kandang, mana nak sama.

Tiba-tiba kedengaran laungan azan....

LEMBU : Itu suara apa tuan?

LELAKI : Seruan azan ajak bersembahyang.

LEMBU : Tuan tak sembahyang ke?

LELAKI : Tidak.

LEMBU : Samalah kita tuan. 


# Jangan jadikan diri kita ini sama seperti LEMBU. ALLAH ciptakan binatang hanya ada OTAK, tp ALLAH ciptakan manusia ada OTAK & AKAL.. bezakan!!!


Yang baik datangnya dr ALLAH,
Yang buruk dari kita sendiri...

Yang baik jadikan teladan,
Yang buruk jadikan sempadan..


*cerita asal dari rakan FB baru (rakan arnab)
Blog This!

0 comments:

Blog Archive

Popular Posts

daftar isi

Loading...

Hamster

Sepasang Ikan Hijau

Aku meminta kepada Tuhan setangkai bunga, segar, Diberi kaktus berduri. Aku minta kupu-kupu diberinya-Nya ulat berbulu. Aku sedih dan kecewa. Namun kemudian, kaktus itu berbunga indah sekali dan ulat itu pun menjadi kupu-kupu yang sangat cantik. Itulah jalan Tuhan, indah pada masaNYA! Tuhan tidak memberi apa yang kita harapkan. Tapi Dia memberi apa yang kita perlukan. Kadang kala kita sedih, kecewa dan terluka. Tapi jauh di atas segalanya Dia sedang mengatur yang terbaik dalam kehidupan kita.

RATE MY BLOG

ASK ME

chat zone


Click... if U like...

FEEDJIT Live Traffic Feed

Telinga Berpahala