Thursday 28 November 2013

ISLAM TIDAK MENYURUH KITA BALAS BUDI IBU BAPA

Oleh kerana mustahil untuk kita melakukannya,
maka tidaklah kita disuruh melakukannya.
Membalas budi ibu bapa tidak akan mampu dilakukan oleh satu insan pun di dunia ini.
Apa yang Islam tuntut adalah...
berbuat BAIK kepada ibu bapa dan MEMULIAKAN ibu bapa.
kerana ia adalah sebahagian perkara yang hampir membalas budi mereka.
Gambar Bersama Sebelum Terbang Ke Kuching
Sebelum ni bawa mak dan abah ikut LCCT, tapi Senai lebih dekat dengan rumah abah, so kali ni ikut Senai lah pulak, xle menapak jauh tika nak naik kapal terbang, lagi pun on the way balik Melaka drop jer abah dan mak kat kg.... xyah minta adik beradik hantar jemput ke Melaka.

Pasar Sarikin, Bau, Sarawak
Dalam trip ini sekali lagi aku kerah dua hero aku utk jaga tok bah dan mak tok dia... aku plak releks jer melenggang, he2... seb baik hero aku dah besar...

Payungkan Mak Tok...!
Hero aku bertanya.... "Abi ada bawa berapa RM?"
Aku : Ada, untuk makan, transport dan penginapan. NO SHOPPING!, kenapa?
Dia : Nak beli... tapi tak cukup duit...
Aku : Korang jaga mak tok elok2.... nanti abi bagi elaun. RM10 per day..., boleh advance payment.
Dia : Boleh....
Aku : Diam! jangan mak tok tau...

Umi sedang mencari sesuatu untuk masak
Oleh kerana ini juga kali pertama aku ke Kuching, maka aku menginap di rumah sepupu bini aku. Biar dia borak sakan dengan sepupu dia sambil masak2.... yang bestnye semua makanan istimewa Sarawak dengan bimbingan chef Ad sepupu dia.

Rehat dan santai
Kalau ikut pakej pelancongan trip ni 4H3M, tapi aku xmau mak dan abah letih maka santai2 jer dan menjadi 6H5M....



Kali pertama aku siang ikan sebesar ini.....
Umi : Abi, nanti kita dengan Ad nak masak asam pedas dan kari kepala ikan.
Aku : Abi xkisah.... apa jer yang ada abi makan...
Umi : Tapi abi kena siang ikan...
Aku : Xde hal... kecik je tu... berapa ekor?
Umi : Sekor je....
Aku : (pelik terkejut) aiikkkk!! sekor je?

Kampung Telaga Air Sarawak
Kalau nak beli ikan besar (memang besar giler...) boleh gi Kg. Telaga Air, ikan xpernah engok pun ada.
Nak makan ikan bakar pun boleh... muraaaaah.... tapi bakar sendiri lagi muraaahhh dan meriah.
Me Kolok.... sedap juga me ni...

Kampung Bunuk











Selesai lawatan Kampung Bunuk... kita borong durian....



Sementara tunggu Semenggoh Nature Reserve buka, kita mendoyan dulu....
 Semenggoh Nature Reserve


Sarapan pagi sebelum lawatan ke muzium






Tue, 26 Nov. 13, Petrosains DinoTrek 2










Ayam Penyet & Sate


Mencari yang tiada di tempat kita



















Ubi bakar

Santai.... mlm ni packing2, esok borong kek lapis dan terbang pulang

Istimewa penghargaan kepada ;
Tok bah dan Mak tok
Isteri tersayang
Hero R&A
Ad & Zainal
Benjamin, Abid dan Kakak Anisah...
Blog This!

0 comments:

Blog Archive

Popular Posts

daftar isi

Loading...

Hamster

Sepasang Ikan Hijau

Aku meminta kepada Tuhan setangkai bunga, segar, Diberi kaktus berduri. Aku minta kupu-kupu diberinya-Nya ulat berbulu. Aku sedih dan kecewa. Namun kemudian, kaktus itu berbunga indah sekali dan ulat itu pun menjadi kupu-kupu yang sangat cantik. Itulah jalan Tuhan, indah pada masaNYA! Tuhan tidak memberi apa yang kita harapkan. Tapi Dia memberi apa yang kita perlukan. Kadang kala kita sedih, kecewa dan terluka. Tapi jauh di atas segalanya Dia sedang mengatur yang terbaik dalam kehidupan kita.

RATE MY BLOG

ASK ME

chat zone


Click... if U like...

FEEDJIT Live Traffic Feed

Telinga Berpahala