Friday 28 January 2011

Hati Seorang Guru.... Hati Seorang Ayah....

Jurutera, guru, doktor

lihat juga : Umairah ziarah warden2
Setelah berbalas khabar dengan ringkas di laman FB... akhirnya anak HRoom aku (Siti Umairah Ismail)bersedia datang menziarahi aku dan guru2 lain di maktab. Oleh kerana dijangka akan tiba dalam waktu tengahari, maka aku mesti bersegera mengurus Razin dan Afif...

1.40 pm - Jemput Razin & Afif dari SK. Air Baruk.
2.30 pm - Menghantar ke SRA JAIM Air Merbau
2.50 pm - aku menghubungi Umairah....

Aku : Hello... abi kat bilik guru dah ni, Mai kat mana?
Mai : Ha! abi, kitaorang tengah nak solat zuhor ni....
AKu : Ok..... abi tunggu kat atas ya....
Mai : Ok, lepas ni kitaorang naik bilik guru.

3.00 pm - Menerima panggilan dari Hakim Assri (HR 0809)

Aku : Siapa ni...?
Hakim : Ala abi.... xkan dah xkenal suara... baru setahun....
Aku : Suara dah makin besar dah bertambah dewasa ni...
Hakim : Hakim la.... president HR abi....
Aku : Oh maaf... abi dah dapat cam dah suara....

Setelah macam2 yang dibualkan akhirnya 10 minit berlalu...... InsyaAllah 7hb Feb. Hakim akan datang ke maktab ziarah guru2....

3.30 pm - Aku bersembang dengan Umairah dan Hana... sambil merayap dari meja aku hingga ke meja Pn. Ruzanah

Macam2 yg kami kongsi..., pencapaian maktab, disiplin pelajar hinggalah kisah perit belajar untuk menjadi doktor.

4.00 pm - Aku segera joint Fauzi dalam sessi latihan Kadet JPA di tempat biasa depan Dewan Ilmiah....

4.30 pm - HEP menghubungi aku untuk joint sebentar dalam Mesyuarat Pendaftaran Pelajar Baru 2011.

(Meskipun aku bukan AJK Pendaftaran dan tiada surat jemputan... tapi oleh kerana dah masuk mesyuarat maka aku hentam ler roti jala yang ada atas meja mesyuarat)

4.45 pm - Keluar sebentar dari bilik mesyuarat kerana Umairah dah nak bertolak pulang....

Ketika aku memberi arah jalan yang dekat menuju ke Alor Gajah kepada Umairah, tiba terdengar suara :

"Hello.... sekarang masuk... your turn now bagi talk"

Itulah suara Miss Molly satu2nya guru bangsa asing di maktab... meskipun non-muslim tetapi dedikasi mengalahkan sebahagian kawan2 yang muslim.

5.00 pm - punch out....

Dalam perjalanan pulang... aku seperti merasakan satu nikmat yang baru..... perasaan yang tak pernah terfikir sejak awal menjadi guru. Apakah ini yang dikatakan bahagia menjadi guru?

Kaya tidak, senang ada,
Mewah tidak, cukup bahagia,

Aku berasa senang kerana ramai bekas pelajar aku menghubungi aku... bertukar khabar... mengadu nasib.... bertanya soal feqh dan sebagainya...

meskipun jauh beribu batu tetapi terasa dekat bergeser bahu....
meskipun berbeza waktu tetapi tetap dapat bertemu....

al-Hamdulillah besar faedahnya berFesbuk ni.... kalaulah ayah dan ibu aku pandai berfesbuk aku rasa lagi best agaknya...,

Dalam minggu ni memang ramai anak HRoom dan ex-TGB yg berhubung dengan aku... baik melalui telefon, FBook maupun yang datang ke maktab.

Meskipun Hakim dan Umairah hanyalah anak homeroom, tetapi aku rasa senang bila mereka menghubungi aku.... itu baru anak homeroom...

Kalau aku hubungi mak dan ayah aku di kg tentu mereka berasa gembira seperti apa yang aku rasakan... malah lebih besar gembira dan bermakna kerana aku anak kandung mereka.....

Raya China ni mesti balik kg...., mesti kabo kat kg aku nak balik kerana mesti mak ayah aku gembira sepanjang menanti waktu..... seperti aku gembira menanti 7hb Feb nanti....
Blog This!

2 comments:

aizat said...

hanya ucapan terima kaseh yg mampu sy ucapkn atas sgale jasa ust n guru2 laen dlm mdidik kami..kalau lah masa boleh diputar semula..rindu ssgt nk pulang zaman skolah..esp kt jasin..hope ust dpt bace tuliasan saye nie..
http://aizatpetisejuk.blogspot.com/2010/05/titipan-buat-guru.html

Nizam said...

Telah saya baca...
kata2 menarik untuk dikongsi dari post Aizat : "Dalam ajarmu, terselit tegas si bapa, tersimpan kaseh si ibu dan tertanam hormatnya sahabat, tiada putus mencurahkan bakti khidmat melainkan diputuskan oleh TUHAN YANG MAHA PENCIPTA."

Blog Archive

Popular Posts

daftar isi

Loading...

Hamster

Sepasang Ikan Hijau

Aku meminta kepada Tuhan setangkai bunga, segar, Diberi kaktus berduri. Aku minta kupu-kupu diberinya-Nya ulat berbulu. Aku sedih dan kecewa. Namun kemudian, kaktus itu berbunga indah sekali dan ulat itu pun menjadi kupu-kupu yang sangat cantik. Itulah jalan Tuhan, indah pada masaNYA! Tuhan tidak memberi apa yang kita harapkan. Tapi Dia memberi apa yang kita perlukan. Kadang kala kita sedih, kecewa dan terluka. Tapi jauh di atas segalanya Dia sedang mengatur yang terbaik dalam kehidupan kita.

RATE MY BLOG

ASK ME

chat zone


Click... if U like...

FEEDJIT Live Traffic Feed

Telinga Berpahala