Thursday 24 February 2011

Penantian Guru @ Penantian Anak

Setiap kali pelajar terlibat dalam apa jua pertandingan, guru pembimbinglah yang ternanti-nanti hari bertanding dan mengharap kejayaan yang membanggakan. Aku sebagai guru telah kerap merasakan perasaan itu..... tetapi post yg ini akan aku kongsikan perasaan yang benar-benar menggenggam kemas jantung ku....
Latihan Awal
Sebagai persediaan minggu aktiviti di maktab, macam2 persiapan yg aku terlibat.... masalahnya program yg aku terlibat kebanyakkannya adalah awal2 minggu aktiviti seperti amali haji, nadwah islamiah, sambutan maulidurrasul dan pertandingan kawad kaki badan beruniform.

Pertandingan kawadlah yang agak berat persiapannya, latihan setiap malam hingga lewat malam, kadang2 tiba rumah jam 2.30 pagi selepas singgah makan bersama jurulatih JPAM, gitu gini itu ini..... bersih2 badan maka jejak 3.00 pagi baru boleh mula pejam mata.



Cik kak ooooiii.... jam dah dekat 1.00 pagi......
Setelah lebih kurang seminggu balik petang, malam keluar semula.... akhirnya tibalah tarikh pertandingan....

16 Feb. 2011

7.00 am, di rumah ku....

Aku : Umi, baju JPAM biru yg baru tu dah gosokkan ke?
Umi : Dah... gantung tepi pintu.
Aku : Abi pakai waktu kadet bertanding 2.30 pm nanti, tapi pagi ni nak bawa sekali.

7.20 am, dalam kereta....

Razin : Abi gi tak sekolah kita petang ni?
Aku : Ada program apa?
Razin : Program untuk ibu bapa yg muridnya tahun 6 shj....
Aku : (ish!bila plak dia ada cakap, tetiba jer....) Pukul brp? Abang ada bagi abi surat program tu ke?
Razin : Kul 3.00, surat kita lupa taruk mana... tapikan kita ada cakap.... abi kata boleh datang!
Aku : Abi ada pertandingan kawad ptg ni... tapi akan cuba dtg juga, cuma lambat sikit la....

1.00 pm, dalam kereta.....

Aku : Nanti sampai rumah cepat2 siap, makan, solat, tukar baju dan abi hantar sekolah ptg awal.
Afif : Hari ni kita sorang jer yg gi sekolah ptg?
Razin : Ya la.... kita ada program kat sekolah... abi datang kan?
Aku : Dataaaaaaang......

2.30 pm, di hadapan pintu pagar Sekolah Keb. Air Baruk...

Razin : Abi datang kul brp nanti?
Aku : Kul 3.30 lebih kurang mcm tu la.... abang masuk dulu nanti abi datang kemudian.... ok?
Razin : OK...

3.00 pm, peserta2 berada di padang kawad untuk acara perasmian pembukaan...


Kadet JPAM aku kena giliran ke 7, masih lama, aku teringin sangat melihat mereka beraksi.... setelah sekian lama latihan keras bersama maka ingin aku lihat hasilnya.... tapi aku telah berjanji untuk hadir ke sekolah anak aku....

Aku mesti pergi sekolah anak aku...

"Saya tak dapat nak bersama U all semua sebab ada program di sekolah anak saya, walaubagaimanapun saya doakan U all menang!"

3.40 pm, di hadapan pintu pagar Sekolah Keb. Air Baruk...

Setelah aku parkir Unser dengan elok maka aku menuju ke pintu masuk pagar sekolah... tiba2 aku terlihat seorang murid berdiri tegak tercegat di bawah sinar matahari di hadapan pintu sekolah.... peluh mengalir di muka kerana kepanasan ditambah pula baju lengan panjang lengkap dengan vest pengawas.... mujurlah ada songkok yang melindung kepalanya dari terik matahari....

ADUH! hati ku berteriak.... mujur aku datang... kalau aku berkeras nak tengok murid2 ku bertanding dan tak datang ke sini.... alangkah kesalnya anak ini kerana yang dinanti tak muncul tiba.....

Razin : (sambil mengelap peluh) Kenapa abi lambat?
Aku : Abi kena bagi semangat kat student dulu... amik2 gambar... pastu baru bleh datang sini....
Razin : Kita dah suruh cikgu tunggu... abi cepat daftar kat sana tu...
Aku : Lama abang tunggu kat situ tadi?
Razin : Kita kejap2 pergi, kejap2 jumpa cikgu suruh tunggu....
Aku : (ADUSYYH!.......) Ye...? OK jom gi daftar...

Ya Allah, jadikanlah aku hamba yang bertaqwa, dan zuriat ku juga sebagai hamba yang bertakwa, berilah kecemerlangan kepada ku dan zuriat  ku di dunia dan akhirat....... amin


Menang tempat kedua... boleh la..... alhamdulillah....
Blog This!

0 comments:

Blog Archive

Popular Posts

daftar isi

Loading...

Hamster

Sepasang Ikan Hijau

Aku meminta kepada Tuhan setangkai bunga, segar, Diberi kaktus berduri. Aku minta kupu-kupu diberinya-Nya ulat berbulu. Aku sedih dan kecewa. Namun kemudian, kaktus itu berbunga indah sekali dan ulat itu pun menjadi kupu-kupu yang sangat cantik. Itulah jalan Tuhan, indah pada masaNYA! Tuhan tidak memberi apa yang kita harapkan. Tapi Dia memberi apa yang kita perlukan. Kadang kala kita sedih, kecewa dan terluka. Tapi jauh di atas segalanya Dia sedang mengatur yang terbaik dalam kehidupan kita.

RATE MY BLOG

ASK ME

chat zone


Click... if U like...

FEEDJIT Live Traffic Feed

Telinga Berpahala