Thursday 17 March 2011

NAMPAK SANGAT REMAJA ISLAM KITA LEMAH

Setelah saya membaca post ini http://www.ustaznoramin.com/2010/02/pandangan-ustaz-terhadap-tarian-shuffle.html

maka sedikit comment saya ;

assalamu'alaikum,


saya hairanlah... dah diberi akal oleh Allah tetapi tak mampu berfikir dengan betul dalam memilih keUTAMAAN....

Tak mampu menilai KEWAJIPAN... wajib adalah paling utama, dalam wajib sendiri pun ada urutan keutamaannya...

kalau dah dipenuhi semua kewajipan, barulah pilih yang sunat pula.... dalam sunat pun ada urutan keutamaannya....

soal yg hukumnya harus.... ya buat la krn ia tidak haram.... tapi utamakanlah yg wajib, sunat baru le yg harus...

jangan difikir soal MAKRUH tu tak pe boleh buat sbb tak haram... tapi fikir dulu dah byk ke yang wajib kita telah laksanakan.... yg sunat telah kita istiqamahkan...

maka kalau disenaraikan KEUTAMAAN yg bijak kita laksanakan dapat dilihat masih byk KEWAJIPAN yg belum kita tunaikan spt ;

1-kewajipan memartabatkan diri sbg muslim yg memiliki jati diri Islam yg sebenar,
2-memartabatkan ummah, "Agama Kita Tanggungjawab Kita, Harumkan Islam Di Mata Dunia"
3-memartabatkan keluarga kita dari aspek rohani, jasmani, intelek juga ekonomi'

eh! banyaklah.... boleh dikatakan kalau disenaraikan 'buatlah yang lebih UTAMA dulu' maka tak sempat le nak buat yg makruh2 ni... yg lagha2 ni... dan kalau buat juga maka ia jatuh HARAM... ya berani saya kata di Malaysia ni kalau ada sejuta yg men-shuffle cuma satu dari mereka yg makruh... yg lain pakat haram.

Muslim yg pentingkan Islam tidak mudah menerima shuffle krn dia tahu memilih KEUTAMAAN.

Individu yg bijak akan berjumpa pakar kesihatan, pilih aktiviti yg betul bukan main ambil shuffle sbg senaman secara suka2.

sekian dulu.... nak ke pasar nih, layan keluarga lebih utama dari layan post nih. Ada free nanti saya comment lagi.
Blog This!

0 comments:

Blog Archive

Popular Posts

daftar isi

Loading...

Hamster

Sepasang Ikan Hijau

Aku meminta kepada Tuhan setangkai bunga, segar, Diberi kaktus berduri. Aku minta kupu-kupu diberinya-Nya ulat berbulu. Aku sedih dan kecewa. Namun kemudian, kaktus itu berbunga indah sekali dan ulat itu pun menjadi kupu-kupu yang sangat cantik. Itulah jalan Tuhan, indah pada masaNYA! Tuhan tidak memberi apa yang kita harapkan. Tapi Dia memberi apa yang kita perlukan. Kadang kala kita sedih, kecewa dan terluka. Tapi jauh di atas segalanya Dia sedang mengatur yang terbaik dalam kehidupan kita.

RATE MY BLOG

ASK ME

chat zone


Click... if U like...

FEEDJIT Live Traffic Feed

Telinga Berpahala