Friday 24 June 2011

PENIPUAN DALAM ISRAK DAN MIKRAJ

Pelajar : Abi.... betul ke gambar yang dalam internet tu buraq?
Aku : Mana ader... dalam internet tu banyak yang perlu ditapis....
Pelajar : Saya baca tentang Israk dan Mikraj... ada banyak gambar2... dan memang menarik minat saya...
Aku : Internet tu lebih dikuasai oleh non muslim.... musuh Islam laaaagi  banyak ader la... so kena ada berguru jugak... xbleh main menteneeeet jer...
Pelajar : Tapi gambar tu berdasarkan cerita dalam hadis (sambil dahi berkerut)
Aku : Memang la.... banyak lagi makhluk Allah yang diceritakan dalam hadis.... kenapa tak lukis kesemuanya tu?
Pelajar : Dah tu betul ke Abi?
Aku : Tak la.... "Mengarut lagi tertipu lah akan mereka..... dan luputlah iman mereka yang percaya...." (ala2 kitab kuning)
Pelajar : Kenapa....?
Aku : "Adapun mereka yang banyak bertanya itu.... maka lemah lah imannya......." (aku berlawak)
Pelajar : Habis tu Abi... betul2 la....

Setelah panjang lebar aku menjelaskan tentang perkara ghaib, sima'i, 'ubudiyah dan sebagainya maka pelajar itu pun dengan senang hati pergi sambil mengucapkan "terima kasih.... bye...." (ala2 kitab kuning)


Blog This!

2 comments:

fahis said...

nasyid tu .tak boleh..dan tak betul..,itu adalah budaya kristian,
memuji Allah dengan nyanyian melagukan surah al-quran..,itu semua berdosa..zikir itu haurs ditempat dan waktu yang betul..,

Nizam said...

assalam....
Faris, nasyid yang mana tak boleh... yg dlm post (http://abi2201.blogspot.com/2011/06/hanya-aku-insan-yang-tahu.html) atau semua nasyid tak boleh?
Nasyid tu budaya Kristian? ye ke? tak tau pulak saya.... mungkin saya perlu baca sendiri sumber penyataan tersebut....

Memuji Allah dengan nyanyian dan melagukan ayat Quran adalah berdosa? Semua nyanian/lagu tak boleh ke? kalau ada rujukan mohon maklumkan sumbernya supaya saya boleh memahaminya denganlebih jelas...

'zikir itu haurs ditempat dan waktu yang betul....'
boleh berikan sedikit penjelasan tempat-tempat dan waktu-waktu yang betul untuk berzikir.... tolong diberikan sumbernya jika tak keberatan.... Terima Kasih...

Blog Archive

Popular Posts

daftar isi

Loading...

Hamster

Sepasang Ikan Hijau

Aku meminta kepada Tuhan setangkai bunga, segar, Diberi kaktus berduri. Aku minta kupu-kupu diberinya-Nya ulat berbulu. Aku sedih dan kecewa. Namun kemudian, kaktus itu berbunga indah sekali dan ulat itu pun menjadi kupu-kupu yang sangat cantik. Itulah jalan Tuhan, indah pada masaNYA! Tuhan tidak memberi apa yang kita harapkan. Tapi Dia memberi apa yang kita perlukan. Kadang kala kita sedih, kecewa dan terluka. Tapi jauh di atas segalanya Dia sedang mengatur yang terbaik dalam kehidupan kita.

RATE MY BLOG

ASK ME

chat zone


Click... if U like...

FEEDJIT Live Traffic Feed

Telinga Berpahala