Tuesday 10 January 2012

KEARIFAN LOKAL

Pagi ni aku rasa bersalah... namun tak puas hati kerana....

Tiiinnn... tiiinnn... "Ini simpang! Jangan turunkan orang di sini!" kata-kata agak keras diucapkan oleh seorang lelaki berbangsa Melayu kepada aku ketika aku menurunkan anak untuk ke sekolah.

Memang benar aku bersalah... tetapi berapa lama sangat le masa yang diambil untuk aku berbuat demikian... berbanding jika aku ikut deretan kereta lain yang pasti akan melambatkan kawasan sekolah itu 'clear'. Aku hanya hantar seorang anak, anak aku turun dan aku blah... selesai! Aku pun tidak menghalang laluan...

Ketika aku mengarahkan anak aku turun ada sebuah Viva melepasi sebelah aku... kemudian sebuah Camry baru berkilat warna putih dipandu oleh lelaki India melepasi sebelah aku... aku sempat melihat wajah India itu tersenyum dan berhati-hati memasuki simpang.... memang aku dah menghitungkan agar aku tidak halang laluan.... India itu membelok ke simpang untuk menghantar anaknya di SRJK Tamil di situ.
Kemudian datang sebuah Inspira merah memasuki simpang yang sama.... takut dan teragak-agak untuk melepasi sebelah aku.... dalam hati aku berkata "lepas... Camry tadi ok jer..." tiba-tiba terpacul satu raut wajah Melayu dengan suara yang agak keras " ni simpang! Jangan turunkan orang di sini "

Aku hanya diam sambil menjawab di dalam hati "Melayu sombong... baru pakai Inspira dah berlagak... India tadi boleh plak bersopan dengan Camry nya"

Setelah meneruskan perjalanan... aku teringat ketika tahun 80an dulu... aku menjadi caddy... golfer yang sombong tak ramai... dan yang tak ramai itu kesemuanya adalah Melayu.... kenapa?

Di atas jalan raya kadang-kadang 'kearifan lokal' diperlukan... macam di Indonesia, Vietnam dan lain-lain negara...

Blog This!

0 comments:

Blog Archive

Popular Posts

daftar isi

Loading...

Hamster

Sepasang Ikan Hijau

Aku meminta kepada Tuhan setangkai bunga, segar, Diberi kaktus berduri. Aku minta kupu-kupu diberinya-Nya ulat berbulu. Aku sedih dan kecewa. Namun kemudian, kaktus itu berbunga indah sekali dan ulat itu pun menjadi kupu-kupu yang sangat cantik. Itulah jalan Tuhan, indah pada masaNYA! Tuhan tidak memberi apa yang kita harapkan. Tapi Dia memberi apa yang kita perlukan. Kadang kala kita sedih, kecewa dan terluka. Tapi jauh di atas segalanya Dia sedang mengatur yang terbaik dalam kehidupan kita.

RATE MY BLOG

ASK ME

chat zone


Click... if U like...

FEEDJIT Live Traffic Feed

Telinga Berpahala