Sunday 19 May 2013

SEUSIA RODA

Setelah berpuluh tahun makan gaji, INIKALILAH aku dapat melancong, itu pun dalam Malaysia dan sekitar negara jiran sahaja.
Setiap kali hendak berpergian aku akan mohon restu ayah ibu, keberkatan doa mereka aku selamat pergi dan balik.
Terdetik di hati untuk mengisi masa lapang ayah dan ibu dengan menziarahi tempat-tempat indah ciptaan tuhan.
Tidak mungkin aku menjejaki kaki ke sana kalau tidak bermula dengan pengorbanan ayah dan ibu.
Bukan ingin membalas jasa ayah ibu kerana itu pasti tidak mampu hanya ingin memberi tahu......
ini adalah sebahagian dari apa yang pernah ayah dan ibu berkorban suatu waktu dulu.

Hidup umpama roda, usia begitu jua,
Semakin bertambah usia, hampir mencukupi bulatan roda,

Kelahiran bayi boleh dijangka, kematian banyak yang tiada diduga,
Anak-anak adatnya meminta, orang tua diberi menerima tanpa ditanya,

Berikanlah apa yang anak anda inginkan jika ia layak..... Sebelum menyesal apabila anak tidak lagi meminta kecuali doa,
Berilah apa yang anda mampu untuk anak.... Di hujung usia nanti anda diberi tanpa diminta,

Tidak memadai memberi sebelah telinga, kerana dua telinga itu bersamanya wajah berharga,
Mendengar tanpa memandang berakhir dengan pandangan anda tidak didengar,

Sekian.


Blog This!

0 comments:

Blog Archive

Popular Posts

daftar isi

Loading...

Hamster

Sepasang Ikan Hijau

Aku meminta kepada Tuhan setangkai bunga, segar, Diberi kaktus berduri. Aku minta kupu-kupu diberinya-Nya ulat berbulu. Aku sedih dan kecewa. Namun kemudian, kaktus itu berbunga indah sekali dan ulat itu pun menjadi kupu-kupu yang sangat cantik. Itulah jalan Tuhan, indah pada masaNYA! Tuhan tidak memberi apa yang kita harapkan. Tapi Dia memberi apa yang kita perlukan. Kadang kala kita sedih, kecewa dan terluka. Tapi jauh di atas segalanya Dia sedang mengatur yang terbaik dalam kehidupan kita.

RATE MY BLOG

ASK ME

chat zone


Click... if U like...

FEEDJIT Live Traffic Feed

Telinga Berpahala