Sunday 19 May 2013

SOALAN PALING BODOH UNTUK JAWAPAN PALING PANDAI

Seorang pelajar bertanya kepada aku sebuah soalan yang.... macam tak perlu ditanya.....
Kawan-kawan yang lain mengejek dengan kata-kata "Soalan bodoh"

Bagi aku, itu bukan soalan bodoh... tetapi cara bertanya perlu aku ubah sedikit kerana apa yang ditanya adalah apa yang pelajar itu tak tahu, hingga apa yang ditanya lari dari apa yang nak ditanya.

Jawapan yang aku beri terhadap pelajar tadi adalah jawapan yang paling pandai (maklum le cikgu kan hebat...). Bermula soalan bodoh tadi timbul macam-macam soalan dari kawan yang lain, melarat hingga perkongsian ilmu yang sangat bermanfaat.

Oleh itu... Kita jangan takut bertanya.... Takut dicap soalan bodoh, kerana bermula usaha kita maka semua dapat manfaat yang tidak terduga.

Kepada pelajar yang terasa ingin bertanya.... Jangan pendam, kerana Allah hendak memberi ilmu kepada anda dan orang lain.... dan anda sebagai asbabnya, jika anda pendam maka ilmu itu gagal diterima oleh anda dan orng lain.

Kepada guru.... Jangan sesekali capkan soalan bodoh.... kerana ilmu milik Allah berhak diterima oleh semua, dan guru adalah perantaraan sahaja.


Blog This!

0 comments:

Blog Archive

Popular Posts

daftar isi

Loading...

Hamster

Sepasang Ikan Hijau

Aku meminta kepada Tuhan setangkai bunga, segar, Diberi kaktus berduri. Aku minta kupu-kupu diberinya-Nya ulat berbulu. Aku sedih dan kecewa. Namun kemudian, kaktus itu berbunga indah sekali dan ulat itu pun menjadi kupu-kupu yang sangat cantik. Itulah jalan Tuhan, indah pada masaNYA! Tuhan tidak memberi apa yang kita harapkan. Tapi Dia memberi apa yang kita perlukan. Kadang kala kita sedih, kecewa dan terluka. Tapi jauh di atas segalanya Dia sedang mengatur yang terbaik dalam kehidupan kita.

RATE MY BLOG

ASK ME

chat zone


Click... if U like...

FEEDJIT Live Traffic Feed

Telinga Berpahala