Saturday 5 October 2013

ASAL USUL NAMA JASIN

En. Musa seorang pengusaha restoran di Putra Jaya hadir ke hospital Jasin untuk menziarahi ibunya yang sakit, oleh kerana hanya saya dan dia berada di perkarangan hospital pagi2 buta maka kami berbual memperkenalkan diri masing2.
Saya adalah orang merantau yang berasal dari Johor manakala en. Musa adalah anak jati Jasin.
Menurut beliau perkampungan awal di Jasin dibuka oleh moyang2nya. Beberapa nama tokoh dan orang ternama Jasin disebutnya satu persatu, tapi aku xingat nama mereka.... Menurutnya, nenek moyangnya bersama adik beradik yang membuka penempatan awal di Jasin, perkataan Jasin berasal dari pohon juasih, iaitu pohon yang besar terdapat di atas bukit pada waktu itu, menurut moyangnya pelayaran menyeberang ke tanah Melayu dimulai dengan mimpi pohon juasih tersebut, setelah menemui pohon juasih seperti yang dilihat di dalam mimpinya maka adik beradik moyangnya menamatkan pengembaraan untuk membuka penempatan baru.
Wallahu 'alam....
Blog This!

0 comments:

Blog Archive

Popular Posts

daftar isi

Loading...

Hamster

Sepasang Ikan Hijau

Aku meminta kepada Tuhan setangkai bunga, segar, Diberi kaktus berduri. Aku minta kupu-kupu diberinya-Nya ulat berbulu. Aku sedih dan kecewa. Namun kemudian, kaktus itu berbunga indah sekali dan ulat itu pun menjadi kupu-kupu yang sangat cantik. Itulah jalan Tuhan, indah pada masaNYA! Tuhan tidak memberi apa yang kita harapkan. Tapi Dia memberi apa yang kita perlukan. Kadang kala kita sedih, kecewa dan terluka. Tapi jauh di atas segalanya Dia sedang mengatur yang terbaik dalam kehidupan kita.

RATE MY BLOG

ASK ME

chat zone


Click... if U like...

FEEDJIT Live Traffic Feed

Telinga Berpahala