Wednesday 1 January 2014

PILIHAN ATAU TERPILIH

Bertugas sebagai apa pun kita janganlah terlalu bangga atau sebaliknya berasa kecewa. Setiap insan diberi tugas dan tanggungjawab yang mampu dipikul olehnya. Allah tidak akan membebankan hambanya dengan apa yang tidak mampu dipikul.

PILIHAN

Sememangnya apabila kerjaya kita adalah pilihan kita semestinya kita akan berbangga, gembira dan bersungguh-sungguh bekerja.

TERPILIH

Namun apabila kerjaya kita adalah kerana kita terpilih (tak sengaja pilih) maka janganlah dikesal kerana kita adalah pilihan Allah, kita terpilih dari sekian ramai yang menganggur di luar sana (atau mungkin kerana sebab dah tak ada kerja lain).

TERFIKIR MACAM-MACAM

Beberapa hari berulang alik Hospital Besar Melaka telah memberikan aku bermacam-macam pengalaman dan pemerhatian. Apa yang dilihat membuatkan aku berfikir macam-macam, terfikir macam-macam dan macam-macam yang tidak pernah terfikir sebelum ini.

Betapa aku bersyukur menjadi guru, sebagai guru untuk menjadi kaya mungkin tidak... tapi kalau untuk menjadi bahagia adalah suatu perkara yang datang tanpa dipinta.

Aku melihat petugas di hospital ada shift masing-masing, mulianya mereka yang memberi khidmat demi kesihatan atau nyawa orang lain.

Photo
Blog This!

0 comments:

Blog Archive

Popular Posts

daftar isi

Loading...

Hamster

Sepasang Ikan Hijau

Aku meminta kepada Tuhan setangkai bunga, segar, Diberi kaktus berduri. Aku minta kupu-kupu diberinya-Nya ulat berbulu. Aku sedih dan kecewa. Namun kemudian, kaktus itu berbunga indah sekali dan ulat itu pun menjadi kupu-kupu yang sangat cantik. Itulah jalan Tuhan, indah pada masaNYA! Tuhan tidak memberi apa yang kita harapkan. Tapi Dia memberi apa yang kita perlukan. Kadang kala kita sedih, kecewa dan terluka. Tapi jauh di atas segalanya Dia sedang mengatur yang terbaik dalam kehidupan kita.

RATE MY BLOG

ASK ME

chat zone


Click... if U like...

FEEDJIT Live Traffic Feed

Telinga Berpahala