Thursday 9 December 2010

Berdosanya Aku Kerana Terpinggirkan Dia.....

6 A dan 2 B.... alhamdulillah....

Aku: Abang! bila UPKK?
Abg: Besok....
Aku: HAH! BESOK.... awat lambat habaq kat abi... ish! dah sedia ke?
Abg: Ala abi ni... kan selalu kita gi kelas tambahan... mesti abi tau...
Aku: Ye la.... tapi kan abi ckp dah bila dpt jadual jer terus kasi abi....
Abg: Ari tu cikgu ckp jer peksa ape... jadual kasi esok... tapi esoknya kan kita xdtg sekolah ikut abi gi mana tah? Ha... balik kg...... lepas tu byk cuti lagi....

Aduh! ye xya juga... kdg2 aku kerap nak cepat bertolak main kira off jer sekolah petang diaorang ni....

Aku: Besok kira off jer sekolah pagi... ikut abi gi maktab.
Abg: Naper?
Aku: Abi xde kelas sngat mggu ni sbb ada IDP... esok exam ape?

Kalut aku study semalaman..... aku study paper utk esok... buat analisis dan ramalan spot soalan....

(Esoknya)

Abg: Abi baju ni boleh?
Aku: Boleh...smart la tu....
Abg: Xpe ke abi kalau xgi sekolah pagi....
Aku: Abg kan dah abis exam sekolah pagi... ckgu faham la.... ada bdk2 yg amik UPKK...
Abg: Tapi kita kan pengawas... xkan ponteng sekolah....
Aku: Nanti abi call-la ckgu....

Seminggu anak aku xdtg sekolah pagi.... waktu hantar adik ke sekolah dia tunduk kat lantai kreta xmau kwn2 nampak....

Mujur la ada IDP.... byk skit masa tuk final study dgn anak.... kalau kena turn gi IDP aku kasi bbrp latihan spot tuk dia... pastu 2 jam kemudian selesai IDP aku join semula study....

Abg: Abi Ikmal nak ikut kita study kat bilik warden boleh? Dia nak minta abi ajar Bahasa Arab.
Aku: Boleh.... suruh dia bawa semua buku dan kitab yang dia ada...

Macam tu la sepanjang minggu.... mlm2 aku study sama2... larut mlm aku buat analisis/spot soalan.... esok pagi IDP-kan anak aku dan Ikmal ha2.... ha2...

Kawan2 yg rapat pun nampak aku dah kalut semacam.... tapi anak aku tenang2 jer.....

9hb Disember 2010, 11.02 am, SMS dari guru besar SRAJAIM Air Merbau telah membuatkan aku menarik nafas panjang kecewa+lega+syukur......

Meskipun aku kecewa dengan pencapaian 6A 2B... namun aku bersyukur... kerana itu usaha dia sendiri dan salah ku jua yang lambat serta kurang fokus terhadap anak sendiri....


Aku mesti belajar menerima ujian yang ku hadapi.... kerana redha dengan masalah yang ada akan memudahkan aku merancang tindakan yang benar.... mereka semua inginkan aku yang dulu.....
Blog This!

4 comments:

The President said...

takper abi..ujian tuhan lah tue..ujian insyallah untk org2 yg beriman...^^

Nizam said...

Terima Kasih...

yana razak said...

bestlah baca celoteh ustaz ni.. :)

Nizam said...

Thanks Yana..., amik mana2 yg baek utk buat pedoman ya...

Blog Archive

Popular Posts

daftar isi

Loading...

Hamster

Sepasang Ikan Hijau

Aku meminta kepada Tuhan setangkai bunga, segar, Diberi kaktus berduri. Aku minta kupu-kupu diberinya-Nya ulat berbulu. Aku sedih dan kecewa. Namun kemudian, kaktus itu berbunga indah sekali dan ulat itu pun menjadi kupu-kupu yang sangat cantik. Itulah jalan Tuhan, indah pada masaNYA! Tuhan tidak memberi apa yang kita harapkan. Tapi Dia memberi apa yang kita perlukan. Kadang kala kita sedih, kecewa dan terluka. Tapi jauh di atas segalanya Dia sedang mengatur yang terbaik dalam kehidupan kita.

RATE MY BLOG

ASK ME

chat zone


Click... if U like...

FEEDJIT Live Traffic Feed

Telinga Berpahala